Mindful-Run methode

Als Wandelcoach werk ik volgens de Mindfulrun methode: Bewegen in de buitenlucht zonder prestatiedruk in combinatie met ademhalingstechnieken en oefeningen op basis van Mindfulness, yoga en NLP. Tijdens deze individuele coaching van 6 weken lang gaat alle aandacht naar jou. Of het nu om fysiek of emotioneel herstel gaat, of het focussen op nieuwe uitdagingen, door te bewegen in de buitenlucht pakken we beide kanten aan. Maatwerk dus. Dat is in het kort waar de effectieve Mindfulrun-methode om draait.
Resultaten zijn te vinden in het krijgen van een positief zelfbeeld, gezonde ademhaling en een ontspannen lichaamshouding. Naast de juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam, om gewenste keuzes te maken. Zie ook Mindfulrun.nl/wandelcoaching.

Lopen

Run betekent lopen. Lopen is je letterlijk stap voor stap voortbewegen door de benen te bewegen. Bij Mindfulrun draait alles op bewust bewegen. Dit kan wandelen, hardlopen, yoga, Tai Chi etc. zijn. Mindfulrun heeft alles te maken met het proces van bewustwording en het in staat zijn tot het waarnemen en ervaren van de wisselwerking tussen lichaam en geest. Door je lichaam in beweging te brengen, beïnvloed je de doorstroming van de energie in je lichaam. Wanneer je je concentreert, kun je deze doorstroming voelen. Ook een bewuste ademhaling speelt een belangrijke rol. Door te voelen, creëer je bewustwording, je leert beter naar je lichaam te luisteren en te bepalen wat goed voor jou is en waar je grenzen liggen. Zo maak je de connectie tussen lichaam en Geest en kom je in balans.
Wanneer je van bewust bewegen een routine maakt, zal je merken dat je lichaam steeds meer gaat aangeven of datgene wat je aan het doen bent goed voelt of niet. Het wordt iets vanzelfsprekends.
Verandering begint bij bewustwording! Tijdens dit proces ga je zelf de verantwoordelijkheid ( weer) nemen voor het leven dat je wilt. Jij wordt weer de regisseur van je leven!

Mindfulness

Tijdens de verschillende activiteiten zullen we onze aandacht vestigen op wat wij op dat moment ervaren. Met een open blik, zonder goed of fout, zonder oordeel. Hierdoor zal je de rust gaan vinden en ruimte kunnen maken voor nieuwe ideeën, inzichten en gevoelens. Het is niet zweverig, maar vooral met beide benen (letterlijk)op de grond. De weg van je hoofd naar je hart met de ademhaling als verbindende factor, werkt bevrijdend, verfrissend en gooit je toekomst open!

Bewust ademhalen

Ademhalen is iets wat je onbewust doet. Bij de Mindfulrun methode proberen wij om rustiger en minder diep te ademen. Dit doen we door middel van de neusademhaling. Door te leren minder zuurstof in te ademen wordt de verhouding tussen zuurstof en kooldioxine veranderd en wordt het kooldioxidegehalte relatief hoger. Dit zorgt ervoor dat de zuurstof die je inademt beter getransporteerd wordt naar de organen. Hierdoor wordt de zuurstof efficiënter opgenomen in je lichaam. Het lijkt simpel en dat is het ook. bewust ademhalen is de sleutel om ons stressniveau en veel andere aspecten van onze gezondheid beter te regelen. Als de we tijd nemen om goed te adem te halen en te ontspannen, zijn we een stuk beter bestand tegen de toenemende snelheid van het leven van nu.

Yoga

Yoga draagt bij aan bewustwording en maakt dat jouw lijft stretcht en ontspant. Het maakt dat je meer bewust wordt van je lichaamshouding. Door je bewust te worden van je houding, gaan je gedachten al snel naar de achtergrond en komt er vanzelf rust in je hoofd. En dit helpt dan weer om beter en dieper te slapen. Om sommige yoga oefeningen uit te kunnen voeren, is focus nodig welke ontstaat door het gebruiken van een juiste ademhaling.

NLP

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Met NLP leer je hoe je door middel van taal en communicatie invloed krijgt op onbewuste breinprocessen. Zo kun je het gebruiken om je beter te leren voelen, om beoordelende negatieve gedachten te neutraliseren en om te zetten in positieve gevoelens. En omdat NLP puur met doen en ervaren te maken heeft, is effect al snel merkbaar.

Bewegen

Bewegen in de natuur op basis van de Mindfulrun methode, is een doeltreffende manier om te zorgen voor een betere balans tussen werk en privéleven. Bewegen in de natuur geeft energie, een leeg hoofd en daarmee ook ruimte om vaste denkpatronen en gewoonten los te laten.
Door 6 weken lang regelmatig te wandelen, verbeteren we jouw manier van bewegen. Letterlijk en figuurlijk. Geen druk, geen doelen van zoveel kilometer lopen of snelheid, het gaat erom dat je in beweging bent en je bewust wordt van jezelf. De aanpak is dus meer dan een rondje wandelen. En daarom ook geschikt voor iedereen.

Natuur

Om het effect van de Mindfulrun methode te versterken vinden alle activiteiten plaats in een rustgevende en groene omgeving. Hierdoor is het geschikt voor iedereen, want naar buiten kan je overal. Bewegen in de buitenlucht maakt dat we ons los kunnen maken van vaste denkpatronen en gewoontes. Genieten van de prachtige natuur om ons heen, terwijl je jezelf leert focussen op je ademhaling en het ‘hier en nu’. Wanneer je verder bent in de cursus kun je zelfs in een drukke stad of op een treinstation volledig tot rust komen.

 

Delen: